Creatieve opleidingsmethodes
Standaard worden de meeste opleidingen klassikaal uitgevoerd. Maar ook het onderwijs ontkomt niet aan de toenemende digitalisering. Zeker in de huidige tijd is een combinatie van een deel online en een deel klassikaal trainen steeds meer regel dan uitzondering.
Hybride lesgeven
De zogenoemde ‘hybride lesvormen’ zijn met name het laatste jaar, met de komst van het coronavirus, aan een radicale opmars begonnen. Opleiders hebben steeds vaker de mogelijkheid om een virtuele lesruimte in te richten, waarbij via de webcam les wordt gegeven. De cursist zit thuis of op een andere locatie en waant zich in het klaslokaal. Het blijkt dat cursisten bij het volgen van online lessen vaak beter en langer gefocust blijven. Ook docenten ervaren het digitaal lesgeven als positief.
Adaptief lesgeven
Sommige opleiders maken gebruik van adaptieve leermethodes. Het woord zegt het al: de lesstof wordt aangepast op de kennis van de cursist. Zo krijgt de cursist geen lesstof voorgeschoteld waarvan is aangetoond dat de cursist dit al beheerst. Het bijzondere is dat adaptief lesmateriaal datagedreven is. Van iedere cursist worden de resultaten en de voortgang realtime gevolgd en gemonitord door intelligente software die dergelijke data in kaart brengt met behulp van algoritmes. Vervolgens wordt de lesstof realtime aangepast aan wat het beste bij de cursist past.
Augmented Reality en Virtual Reality
Augmented Reality en Virtual Reality zijn ook nieuwe, innovatieve manieren om kennis over te dragen. Beide worden al veel ingezet om cursisten op een veilige manier in lastige omgevingen kennis te laten opdoen. Met Augmented Reality plaats je objecten in de ruimte waar jij op dat moment bent. Deze interactieve 3D-objecten worden gebruikt om cursisten meer te leren over bepaalde installaties.
Versneld leren
Verder zijn er opties om versnelde opleidingen te volgen. Een voorbeeld hiervan is het EVC-traject. Niet altijd is een complete cursus nodig. Wanneer een werknemer een EVC-ervaringscertificaat heeft, kan hij wellicht voor bepaalde cursusdelen vrijstelling krijgen.
Coacing on the job
Een coach op de werkvloer kan met verschillende doeleinden worden ingezet. Te denken valt aan:
- Het inwerken van nieuwe en/of anderstalige medewerkers
- Het (her)ontwikkelen van werkinstructies en EPL’s
- Leren op de werkvloer
- Borgen van het geleerde
- Kennisoverdracht
Een coach op de werkvloer kan de werkdruk van het team verlagen door taken en werkzaamheden die met bovengaande punten gemoeid gaan over te nemen. Medewerkers krijgen praktische begeleiding ‘on the job’ en de resultaten daarvan zullen niet lang op zich laten wachten.
Meer weten?
Wil je hier graag mee aan de gang gaan? Laat het ons weten en neem contact met ons op!
Wil je liever telefonisch contact? Bel dan naar 088 - 939 0001
Cases
Lees de ervaringen van werkgevers