Sinds 2009 is er geen koeltechnische opleiding meer bij het ROC in Amsterdam. Er meldden zich simpelweg geen leerlingen meer aan, dus stopte de opleiding. Dat betekent dat jonge technici die kiezen voor de koeltechniek alleen nog in Ede of in Den Bosch opgeleid kunnen worden. De instroom in de koeltechniek vanuit het reguliere mbo-onderwijs is dus minimaal. Voor IJskoud was dit de reden om samen met opleider ROVC de IJskoud Academy op te richten, zodat zij zélf voor instroom kunnen zorgdragen.
José Komin – Bras, Algemeen Directeur van IJskoud Academy, vertelt: “Wat wij wilden is mensen door middel van een kortdurende training zeer specifiek, doelgericht en zonder extra ballast opleiden tot een specialist in iets kleins. Onze visie is namelijk dat mensen niet erkend opgeleid hoeven te zijn om toch van waarde te zijn voor een bedrijf, mits zij maar functioneel inzetbaar zijn.”
Kleine stukjes
“Om die reden hebben wij de opleiding ‘koeltechniek’ in kleine stukjes gehakt en daar alle overbodige leerstof uitgefilterd, zodat mensen echt alleen dát leren wat zij nodig hebben om in de praktijk te kunnen functioneren. Elk stukje is een module. Na één maand training is iemand bijvoorbeeld in staat om een airco te monteren en te onderhouden en kan hij aan het werk.
Doordat je iemand heel doelgericht en specifiek alles leert over één installatie, zonder extra ballast, wordt hij een specialist in dat stukje werk. Dat maakt hem functioneel inzetbaar op die specifieke taak. Dat geeft een monteur zelfvertrouwen – hij gaat op pad om iets te doen wat hij kan,” legt José uit.
Uiteenlopende groep startende technici
Wij krijgen een brede en uiteenlopende groep mensen die bij ons opgeleid willen worden tot Functioneel Inzetbare Persoon. Vanuit gemeente Amsterdam krijgen wij veel statushouders doorgestuurd, maar er komen bijvoorbeeld ook havisten en mensen vanuit totaal andere branches die zich willen laten omscholen naar de techniek. Doordat de leerweg is opgebouwd uit losse modules, kan iemand al na een maand training aan de slag – soms zelfs nog eerder. In het dagelijkse werk lopen startende technici vanzelf tegen zaken aan die ze zelf nog niet kunnen oplossen. Dat motiveert vaak om zelf ook die kennis op te gaan doen en in dat geval kunnen ze dan weer een korte module gaan volgen.”
Millennials
“Zeker voor werkgevers die veel met milleninals werken is deze manier van opleiden een aanrader,” aldus José. “Millennials kijken vaak niet echt naar de langere termijn en ze switchen makkelijker van werkgever. Ze willen gewoon snel aan de slag en geld verdienen. Dat kan als je kiest voor een FIP-traject. Door mensen modulair op te leiden, is iemand na een korte cursus immers snel functioneel inzetbaar. Het is dan aan de werknemer of hij al op zijn plek is in een baan waarbij hij voornamelijk routinematige werkzaamheden uitvoert, of dat hij ontdekt dat hij toch wel zin heeft in meer v verantwoordelijkheid en wil doorgroeien. Door het volgen van aanvullende modules kan hij dan binnen jouw bedrijf steeds een stapje meer verantwoordelijkheid toegeschoven te krijgen en omhoogklimmen in functie. Zo ontwikkelt hij zich toch, terwijl hij ondertussen ook zijn geld verdient.”
Omdenken
“De technische branche is van oudsher een wat ‘trage en traditionele’ branche,” stelt José. “Maar de wereld verandert, dus de techniek moet daarin meegaan. Dat betekent ook dat je het ‘oude en vertrouwde’ - en daarmee bedoel ik het reguliere mbo-onderwijs - niet als enige weg naar Rome moet blijven zien. Omdenken, dus! Als er vanuit het regulier onderwijs structureel te weinig instroom is, dan moeten wij als werkgevers zorgen dat we de instroom via andere wegen zeker stellen.
Ik ben ervan overtuigd dat we als werkgevers met elkaar het tekort aan technici echt kunnen terugdringen op deze manier; door met Functioneel Inzetbare Personen te gaan werken en mensen vanuit andere branches of andere technische hoeken functioneel gaan opleiden en/of omscholen. Dat is mijn ambitie! Niet alleen voor IJskoud of voor onze regio, maar voor heel Nederland.”
Bekijk de video
In onderstaande video vertellen Marc Hendriks, Hoofd sales bij ROVC, en José Komin-Bras, algemeen directeur IJskoud academie, meer over het traject om cursisten snel funtioneel inzetbaar te maken. Ook komen 3 cursisten aan het woord die dankzij dit traject hun F-gassen diploma hebben gehaald. Tot slot komt ook docent Terry van den Dungen aan het woord. Hij vertelt hoe het mooie eindresultaat is behaald.
Cases
Lees de ervaringen van werkgevers