In de maritieme sector vragen F-gassen om maatwerk
De ambitieuze en dynamische internationale rederij Seatrade heeft meer dan 60 jaar ervaring in het vervoer van bederfelijke goederen en andere gevoelige ladingen. Dat doen ze met een gevarieerde vloot van refeer- en containerschepen. Vanwege deze activiteiten moet Seatrade voldoen aan de Europese wet- en regelgeving op het gebied van F-gassen. Daarom ging de rederij op zoek naar een opleider die een opleidingstraject op maat op het gebied van F-gassen voor ze kon ontwikkelen.
Speciaal voor de maritieme sector
Op reeferschepen zijn koelmogelijkheden aan boord om bederfelijke producten koel te houden. Voor Seatrade is het belangrijk dat de machinisten aan boord van deze schepen zelfstandig reparaties aan de koelinstallaties kunnen uitvoeren. Daar stelt de Europese wetgeving specifieke eisen aan. Omdat de maritieme sector met specifieke installaties werkt, sluiten standaardtrainingen over F-gassen meestal niet aan bij de sector.
Seatrade had eerder goede ervaringen met ROVC bij het opzetten en uitvoeren van trainingen en praktijkopstellingen. Daarom was voor hen een logische keuze om samen een maatwerktraining speciaal voor de maritieme sector te ontwikkelen.
Een opleidingstraject op maat
Kor Wormmeester, Manager Crewing Department bij Seatrade, licht toe hoe het opleidingstraject eruit ziet: “We begonnen eerst met een kennistest om te kijken wat het niveau was van de machinisten op de Filipijnen en in Rusland. Dat viel een beetje tegen. Daarom besloten we hen op locatie eerst een week durende opfriscursus F-gassen te geven. De trainers die deze opfriscursus gaven, volgden eerst zelf een cursus F-gassen.
Nadat de machinisten op de Filipijnen en in Rusland de opfriscursus hebben afgerond, komen ze naar Nederland om op locatie in Ede de cursus F-gassen categorie I te volgen. Gezien alle drempels bij het realiseren van de certificering, is dit de voordeligste oplossing.”
Kor Wormmeester gaat verder: “Eigenlijk duurt de standaard training F-gassen 2 weken, maar wij doen het in 1 week. De machinisten hebben allemaal al enige voorkennis en ervaring, waardoor dat prima kan. De eerste groep bestaat uit 8 machinisten en start in januari met de training. Na de training leggen ze het afsluitende examen af. Sluiten ze dat examen met een voldoende af? Dan zijn ze gecertificeerd om aan een koelinstallatie met meer dan 3 kg koudemiddelen te werken.
De training is speciaal afgestemd op de installaties bij Seatrade en er is volop aandacht voor praktische zaken. Zo bevat de training de praktijkopdracht ‘leiding lassen’. Ook de theorie komt uiteraard aan bod. Om alle machinisten te kunnen certificeren, gaan meer dan 30 groepen de cursus in Nederland volgen. Op meer dan één manier sluit de training aan op de opleidingsvisie van Seatrade.”
Vooruitstrevende visie op opleiden
Bij Seatrade vinden ze het belangrijk dat medewerkers kunnen leren wat ze écht nodig hebben. Deels gaat dit over verplichte trainingen om aan de geldende wet- en regelgeving te voldoen, maar de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers vinden ze bij Seatrade eigenlijk nog belangrijker. De verantwoording voor persoonlijke ontwikkeling leggen ze daarom steeds meer bij de medewerkers zelf neer, iets wat binnen de maritieme sector zeker niet de standaard is.
Cases
Lees de ervaringen van werkgevers